Wykonanie Mszy ks. Eugeniusza Gruberskiego, 3 maja 2009.

Niedziela 3 maja 2009 mimo swojego świątecznego charakteru była bardzo pracowitym dniem dla chórzystów Minstrela. Tego dnia bowiem po raz pierwszy w Płocku została wykonana Msza ku czci Zmartwychwstania Pańskiego autorstwa żyjącego na przełomie XIX i XX wieku Małachowiaka - ks. Eugeniusza Gruberskiego.

Pierwsze z dwóch wykonań Mszy miało miejsce przed południem w bazylice katedralnej podczas uroczystej mszy św. z okazji święta patrona miasta św. Zygmunta, która była połączona z obchodami Święta Narodowego 3 Maja.

W wypełnionej po brzegi katedrze byli m.in. prezydent miasta Płocka Mirosław Milewski, marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, starosta płocki Michał Boszko, posłowie i senatorowie ziemi mazowieckiej, przedstawiciele władz państwowych i samorządowych. Nawę główną zajęły poczty sztandarowe, oraz przedstawiciele Wojska Polskiego i kombatanci. W prezbiterium została wystawiona XIV-wieczna herma św. Zygmunta, która zawiera autentyczną koronę piastowską. Koncelebrowanej mszy św. przewodniczył
bp Roman Marcinkowski, a kazanie wygłosił absolwent Małachowianki ks. prof. Wojciech Góralski.

Jeszcze przed rozpoczęciem uroczystości chórzystów powitał proboszcz parafii katedralnej ks. Janusz Filarski, który wyraził radość z obecności zespołu w murach świątyni.

Msza ks. Eugeniusza Gruberskiego przy dźwiękach słynnych organów Wilhelma Sauera wypadła niezwykle monumentalnie. Każda z jej części śpiewana przez Minstrela, oraz Kameralny Zespół Wokalny Płockiego Ośrodka i Sztuki została z radością przyjęta przez zgromadzonych w katedrze ludzi, którzy po raz pierwszy od lat mieli możliwość wysłuchania dzieła płockiego kompozytora.

Oprócz wspomnianego utworu oba zespoły wykonały podczas mszy św. takie pieśni jak Zwycięzca śmierci, O Panie, Tyś moim Pasterzem, Kłaniam się Tobie, Chrystus Pan karmi nas, oraz Boże coś Polskę. Jak zawsze dyrygentem był p. Sławomir Gałczyński, a przy organach zasiadł p. Jarosław Domagała.

Na zakończenie uroczystości w katedrze głos zabrał bp Marcinkowski, który podziękował chórowi za oprawę muzyczną mszy św. Dalsza cześć świętowania 218. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja miała miejsce przy płycie Grobu Nieznanego Żołnierza na pl. Narutowicza, oraz na Starym Rynku.

Drugi raz Msza ks. Gruberskiego została wykonana tego samego dnia podczas mszy św. w kościele św. Bartłomieja. Zdjęcia z tego występu można zobaczyć w serwisie naszafara.pl .

Krzysztof Stawicki